Het icoon voor onze stichting is het Zeeuwse trekpaard!

Vroeger werkten de mensen veel met dieren. Zo hielden zij de geit en de koe voor de melk, de kippen voor de eieren, de hond als bewaker en voor de hondenkar. Het paard als vervoersmiddel en voor het zware werk. Vanuit het boerenbedrijf is ook de traditie van Straô ontstaan.

Het houden en verzorgen van een dier werkt therapeutisch.

Of het een hond, paard of konijn is, het dier luistert naar je, laat zich graag aaien, wil graag met je spelen. Het dier wil graag bij je zijn. De liefde en trouw van een dier zijn onvoorwaardelijk. De omgang met het dier wordt door volwassenen én kinderen als prettig ervaren. Zo is het ook fijn om een paard te berijden. Het geeft je moed, kracht, leert jou om te doseren, om je balans te houden, om je eigen sterktes en grenzen te leren kennen. Het is hét samenspel tussen mens en dier.

Mensen vinden het fijn om tegen een dier aan te praten. Het dier is blij om je te zien. Het blijft geduldig bij je, ook als jij je vervelende of verdrietige verhaal aan het vertellen bent. Bij het aaien en verzorgen wordt bij de mens het hormoon oxytocine aangemaakt. Dit wordt ook wel het knuffelhormoon genoemd. Dieren vinden die aanraking en verzorging ook prettig. De band met degene die aait en verzorgt, wordt hierdoor versterkt. Het hormoon oxytocine werkt ook rustgevend. Het kalmeert. Voor mens en dier dus goed. Op Juutsom kunnen de kinderen naar harte lust allerlei dieren verzorgen en vertroetelen. Ook paarden! De kinderen kunnen naar harte lust rijden in de paardrijbak op Juutsom. (Stichting Klara hielp mee om deze bak te realiseren).

Stichting Klara heeft voor haar naam het icoon van het Zeeuwse Trekpaard gekozen. Klara is de naam van paard dat in het lied “Klara! Juutsom, hooo”, van Adrie Oosterling bezongen wordt om haar mooie karakter. Het is niet alleen de kracht, maar het zijn ook de mooie eigenschappen van het Zeeuwse trekpaard. En laat nu ‘onze’ Klara regelmatig meedoen aan alle Strôa’s in de Westhoek! Kunt u haar tussen alle paarden er uit halen? A.s. zaterdag op de laatste Strôa van 2018 in Serooskerke op Schouwen ! Wie ons kan vertellen uit welke stal zij komt en wat haar echte naam is, maakt kans op ons mooi geïllustreerde ‘Klara’s kookboekje’, met echte, traditionele,  Zeeuwse recepten!