Op dinsdag 14 en 21 augustus kon u in de middag enkele mensen in originele klederdracht ontmoeten in de Slijkstraat, het museumstraatje van Het Vlaemsche Erfgoed, in Groede.

Aan de klederdracht is veel af te lezen. Bijvoorbeeld uit welke streek de drager komt, of het middag of avond is, of het de zondagse of een doordeweekse dracht is, of de draagster een verlies te verwerken heeft, of dat ze katholiek of protestant is.

Het evenement was zeer gezellig, gemoedelijk en trok veel bekijks. Mocht u deze activiteit gemist hebben, geen nood: Nog steeds kunt u in dit inmiddels beroemde museumstraatje terecht voor de klederdrachten en méér. Voor een klein bedrag betaalt u entree voor de museumpjes. De museumpjes geven u niet alleen een goede impressie van de klederdrachten, maar ook van de beroepen, ambachten en werkzaamheden die karakteristiek waren voor Groede.

Moe geworden van het geslenter door het museumstraatje? Dan kunt u onder de groene lei-linden, op het terras van de ‘Twee Duiven’ terecht voor een heerlijke versnapering. U wordt hier professioneel bediend door cliënten van zorgboerderij Juutsom. Op deze manier wordt er voor hen een zinvolle dagbesteding gecreëerd. En voor sommige cliënten is dit een aanloopje naar een reguliere baan!

Stichting KLARA beveelt u een bezoekje aan het museumstraatje en het terras van harte bij u aan!

A.s zaterdag tijdens de Streekdrachtendag in Westkapelle kunt u nogmaals de klederdracht dragers ontmoeten. Zo’n 110 mannen en vrouwen lopen door Westkapelle en wel in de authentieke Zeeuwse klederdracht uit alle windstreken van Zeeland.

Stichting KLARA zoekt vrienden die de stichting willen ondersteunen.