EHAL3179[1]Vandaag rijdt Klara mee met de Straô in Scharendijke. Volgende week vindt de laatste Straô plaats in Serooskerke ( Schouwen-Duiveland).

Vroeger werkten de mensen veel met dieren. Zo werden de geit en de koe voor de melk gehouden, de kippen voor de eieren, de hond als bewaker en voor de hondenkar. En het paard als vervoersmiddel en voor het zware werk. Vanuit het boerenbedrijf is ook de traditie van Straô ontstaan. Vorig jaar werd het’ Straô-rien’ erkend als immaterieel erfgoed bij Unesco. Het is een eeuwenoude traditie, waarbij de paarden over het strand, door de zee rijden, na de winter. Oorspronkelijk was deze traditie bedoeld om de benen van de paarden schoon te wassen van ziekten en ongedierte. Nu is het meer een feest om de toeristen te trekken.

Prijsvraag: Wie weet wat de echte de naam van onze Klara is, hoe oud ze is en hoe vaak zij mee gedaan heeft aan de Straô, dingt mee voor het enige echte ‘kleine Klara kookboekje’. Zie ook onze facebookpagina. Vul op deze site het contactformulier in en plaats uw oplossing hierbij.

article-strao_noordwelle-0864