Vandaag is het de eerste dag van een (bijna) volledige lockdown.

In het voorjaar hadden we een ‘intelligente lockdown’. Vergeleken met omringende landen hadden we nog veel bewegingsvrijheden. Zo konden we naar buiten, naar bos, zee, strand, het park, zolang we de 1,5 meter maatregel in acht hielden en vooral niet samenkwamen met meer dan vier  personen uit verschillende huishoudens. De scholen sloten, de restaurants, campings en hotels gingen dicht, geen dagje uit naar een museum, pretpark of dierentuin. Geen voorstellingen of feesten. Alle winkels dicht, behalve supermarkten, bakkers, winkels voor de levensbehoeften. Het werd stil op straat. Toch kwam er, stukje bij beetje, een versoepeling op gang.

Maar nu lijken we weer bij ‘af’ te zijn. We bevinden we ons in een’ bijna’ volledige lockdown. ‘Bijna’, want het kan nog strenger ten opzichte van de maatregelen die in het voorjaar en die vanaf gisteren afgekondigd zijn.  ‘Bijna volledig’, zeker in bergelijking met de ons omringende landen! Daar zijn ze nog een tandje strenger! Daar is een avondklok, daar is een ‘verletbriefje’ nodig om naar buiten te mogen. Om zomaar een rondje te lopen, bijvoorbeeld met je hondje, is er een tijdslimiet. Daar kun je niet zomaar naar bos, zee, strand, of het park. Daar is het sporten verboden, óók individueel sporten in de buitenlucht. Het bezoeken van familie of vrienden is daar helemaal taboe.

Desondanks vallen de nu genomen maatregelen ons zwaar.  Zeer zwaar. Zeker nu,dat we dachten aan een verdere versoepeling tegen beter weten in.  Vooral nu, met de feestdagen voor de deur. En dan ook nog het verbod op vuurwerk, straks met Oud en Nieuw. Stichting Klara leeft met u mee.

Kan Stichting Klara iets voor u doen?

Elke dag en elk moment staat er voor u  een  ‘Klaar-op-je’ klaar, op deze site.  En op Klara’s  facebook pagina zal er regelmatig iets gepost worden.

Heel veel sterkte voor allemaal in deze bijna volledige Lockdown!

Stichting KLARA wenst u een veilige en gezonde lockdown-tijd toe. Houd goede moed!