arco met nina_n
Halverwege juni zal Zorgboerderij Jodi Sintepier definitief zijn deuren sluiten. Hiermee komt een einde aan het instituut Jodi dat gedurende enkele tientallen jaren een boegbeeld is geweest van professionele zorg aan mensen met een beperking.

Wijlen Joop le Grand was geestelijk vader en met zijn passie en onnavolgbare energie heeft hij Jodi Sintepier (Jodi) opgebouwd daarin altijd bijgestaan door zijn vrouw Diana. Bij Jodi hebben tientallen mensen een passende, leerzame, fijne en gezellige dagbesteding gehad. Jodi zal dan ook erg gemist worden.

De overgebleven vennoten, allen dikke zeventigers, betreuren het dat ze geen geschikte overname kandidaten hebben gevonden om de Zorgboerderij op de locatie in Nieuwvliet over te nemen en voort te zetten. Om die reden is contact gezocht met collega Zorgboerderij stichting Juutsom gevestigd in Groede en Waterlandkerkje. In een samenwerking is afgesproken dat Juutsom een zorgaanbod doet aan de deelnemers van Jodi. Ook kunnen medewerkers een baan krijgen wanneer zij dit willen.

Gedurende de laatste maanden hebben reeds gesprekken plaatsgevonden met medewerkers, deelnemers en cliënten. Daartoe zijn er in de afgelopen periode bezoeken met medewerkers, deelnemers en cliënten, over en weer gebracht. Zo goed als alle betrokkenen staan positief tegenover de mogelijkheden die Juutsom kan bieden. In de afgelopen periode is toegewerkt om stap voor stap, aan elkaar te kunnen wennen en daarbij werden de dieren ook niet vergeten. Het wennen aan elkaar moest zorgvuldig gebeuren. Sommigen Juutsommers hebben een lichte verstandelijke beperking, maar gedragsproblematiek en persoonlijke problemen zijn echter de hoofdmoot. Voor bepaalde kinderen op Juutsom (waarvan de meesten pubers), is Juutsom hun thuis. Zij wonen er. Op Juutsom logeren ook kinderen van buiten af. Dit betekent dat er in de weekenden en vakanties altijd extra kinderen op de boerderij zijn. De meeste deelnemers van Jodi zijn lichamelijk én verstandelijk zwaarder beperkt. Er zijn dus grote verschillen tussen de groepen!

Een deel van de inventaris en een aantal dieren van Jodi worden door Juutsom overgenomen. Dit helpt om de overgang van Jodi naar Juutsom voor de cliënten zo makkelijk mogelijk te maken. Om de cliënten van Jodi Sintepier een zo goed mogelijke dagbesteding te kunnen geven, realiseert Juutsom voor hen een nieuw onderkomen, met een eigen terras en speeltuin. In eerste instantie zal het een tijdelijk onderkomen zijn, vanwege het wachten op de wijziging van het bestemmingsplan. Ruimtes op de zorgboerderij worden voor hen aangepast en rolstoelvriendelijk gemaakt. Ook in Groede worden de eetruimtes, toiletten, verzorgings- en werkplekken, toegangswegen veilig en rolstoelvriendelijk gemaakt. Voor de dieren die meekomen naar zorgboerderij Juutsom zijn de onderkomens al gereed.

Per 12 juni 2023 is het zover. Jodi zal de deuren sluiten en de deelnemers van Jodi beginnen dan aan een nieuw hoofdstuk bij Juutsom. Deelnemers van Jodi kunnen meedoen in Groede, met de winkel- en horeca activiteiten en/of meedoen aan houtbewerking en andere kleine bezigheden. Op boerderij Juutsom en op de Catharinahoeve kunnen zij meedoen met activiteiten zoals onderhoud op het landgoed en de wijn- en fruitgaarden. De hoofdmoot zal bestaan uit het verzorgen en vertroetelen  van alle dieren.

Stichting KLARA wensen Jodi Sintepier en Juutsom kracht én plezier in deze laatste maand ‘van de afronding en de laatste loodjes ‘ vooraf aan het grote samengaan. Stichting KLARA heeft hier alle vertrouwen in, gezien de zorgvuldige en professionele manier waarop beide partijen aan dit project hebben gewerkt. Vanaf deze plaats wenst Stichting KLARA de cliënten en medewerkers van Jodi Sintepier een fijne afronding op Jodi en een hele fijne en goede tijd op Juutsom.

Voor verdere informatie kunt u contact opnemen met Jacques le Grand (06 2075 0905), voorzitter van de VOF Jodi Sintepier of met Nelleke Oosterling (06 5179 9589), directeur van zorgboerderij Juutsom.

george_n